LE MÉTRO PARISIEN

Malgré les tourniquets capricieux et les portes qui ferment comme les mâchoires d’un crocodile, un voyage en métro parisien est une expérience à ne pas manquer.

Le métro (Chemin de Fer Métropolitain) dessert le centre de Paris avec 245 stations. Il y a 14 lignes principales: chacune a sa propre couleur. Il faut connaître le nom du terminus afin de prendre la bonne direction. Par exemple, la ligne 4 a deux terminus : au nord, Porte de Clignancourt, au sud, Porte d’Orléans. Si vous devez changer de train, cherchez le panneau  Correspondances.

Le métro parisien est lancé bien après ceux de Londres ou de New York. Il a fallu 20 ans de discussions de marchands de tapis avant de recevoir le feu vert.

Sous la tutelle du manchot Fulgence Bienvenue (son vrai nom!), on a eu l’idée de geler le sol pour creuser le tunnel sous la Seine. L’autre figure de proue était Hector Guimard qui a créé les belles entrées de beaucoup de stations en fonte en forme d’ailes de libellule.

Le premier voyage a eu lieu en 1900 et le métro est vite devenu un succès fou.

De nos jours, un ticket vous coûtera 1,80 E (à comparer avec le £4.80 de Londres) et vous pouvez acheter un carnet de dix tickets encore moins cher. Il est prétendument interdit de fumer dans le métro.

Si vous avez des expériences personnelles à nous raconter, n’hésitez pas à faire un commentaire.

ailes de libellule

THE PARIS METRO

Despite  the temperamental turnstiles and the doors which close like a crocodile’s jaws, a trip on the Paris metro is an unmissable experience.

The metro (Metropolitan Railway) serves the centre of Paris with 245 stations. There are 14 main lines: each one has its own colour. You need to know the name of the terminus in order to go in the right direction. For example, line 4 has two termini: to the north, Porte de Clignancourt, to the south, Porte d’Orléans. If you need to change train, look for the ‘Correspondances’ sign.

The Paris metro was launched well after those in London and New York. It took 20 years of petty wrangling before it got the green light. Under the supervision of the one-armed Fulgence Bienvenue (his real name!), they had the idea of freezing the ground in order to tunnel beneath the Seine. The other leading light was Hector Guimard who designed the beautiful entrances to many stations in cast iron in the shape of dragonfly wings.

The first journey took place in 1900 and the metro quickly became a huge success. Nowadays a ticket will cost you 1,80E (compare this with London’s £4.80) and you can buy a book of 10 tickets even cheaper. Smoking in the metro is supposedly forbidden.

If you have any personal experiences to recount, your comments are welcome.

 

2 commentaires pour LE MÉTRO PARISIEN

  1. Trevor Bulpit dit :

    On one memorable occasion I took the metro and was standing right at the front of the train so I could see out through the driver’s window. I was fascinated to discover there were so many corners and inclines, it was a little like a gentle roller-coaster. Recommended!

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